A Marom Budapest és a TASZ Romaprogramjának önkéntesei ötlete alapján szervezett
nyári tábor célja, hogy a résztvevő gyerekek alapfokú elméleti és gyakorlati ismereteket
szerezzenek a demokrácia működéséről és az ország politikai berendezkedéséről, valamint
fejlesszék együttműködési készségeiket. Ehhez a civil szervezetek által kidolgozott
demokratikus készségfejlesztő programok és drámajátékok nyújtanak keretet, amelyek
egyrészről erősítik a következő generációból érkező résztvevőkben az empátiát - aminek
köszönhetően toleránsabb és együttműködőbb tagjaivá válhatnak a társadalomnak -
másrészről elősegítik, hogy felelősebb és aktívabb, ezáltal szabadabb állampolgárokká
nőjenek fel.
A résztvevő gyerekek Borsod-Abaúj-Zemplén- és Baranya megye hátrányos helyzetű
kistérségeiből kerülnek ki a 12-16 éves korosztályból. A csoportkohéziót fogja segíteni
az a drámajátékok során megteremtett tapasztalat, hogy feladatok megoldásához
mindenkire szükség van. Ugyanakkor gyerekek nem csak egymással, hanem budapesti
civilszervezetekkel is kapcsolatba kerülnek, akik a profiljuknak megfelelő gyerekeknek szóló
fejlesztőprogramokat dolgoznak ki, a megismerik céljaikat és tevékenységüket, valamint,
hogy a jövőben milyen kérdésekkel, ügyekkel fordulhatnak hozzájuk.
Számos felmérés és tapasztalat tanúskodik arról, hogy a választókorú magyar állampolgárok
jelentős része még több mint húsz évvel a rendszerváltás után sem rendelkezik olyan
politikai ismeretekkel és kultúrával, amelyek egy demokratikus rendszerben kívánatosak
lennének. Ezzel szemben erősödik a rasszizmus és az ebből következő diszkrimináció
a társadalomban. Bár a társadalom hátrányos helyzetű, leszakadó rétegeit különösen
nagymértékben sújtja, nemcsak rájuk jellemző, hogy túlnyomórészt nincsenek tisztában
saját jogaikkal és lehetőségeikkel, a demokrácia mint társadalmi és politikai rendszer
lényegi sajátosságaival. Ez nem csupán az állampolgárok részvételi hajlandóságának,
állampolgári öntudatának állapotát és érdekérvényesítő képességét befolyásolja
negatívan, de kiszolgáltatottá teszi őket a hatalmi önkény szemben, és találkozva a
társadalomban jelenlévő intoleranciával utat nyithat a demagógia, szélsőséges nézetek és az
alkotmányellenes eszmék terjedésének.
Régebbi demokráciák, de volt államszocialista országok tapasztalatai is azt igazolják, hogy
az oktatásnak elsőrendű szerepe van az állampolgári kompetenciák és ezen keresztül a
demokratikus politikai kultúra fejlesztésében. A naponta kétszer megtartott programok módszere, hogy a befogadókat passzív szerepbe kényszerítő „poroszos”, egyirányú tudásátadás helyett egyenrangú dialógus, illetve szituációs játékok útján, az interaktivitást a középpontba helyezve, közös munkával szülessenek olyan felismerések és belátások, amelyek nem csupán tananyagként, de tartós meggyőződésként, a mindennapi emberi viszonyokat is befolyásoló attitűdként rögzülhetnek a résztvevőkben. Ez lehetővé teszi, hogy hazatérve se felejtsék el a megtanultakat, hanem alkalmazzák az elsajátított ismereteket és hosszútávon is profitáljanak a nyári élményből.
A demokratikus készségfejlesztő programok az alábbi témákat és szervezeteket
sorakoztatják fel:
Magyar Progresszív Intézet - Demokráciaműhely I: Államalapítás és a politikai rendszer kiválasztása Programvezető: Magyar Kornélia, igazgató
A gyerekek egy elképzelt szituációból kiindulva hozzák létre saját államukat, aminek
során megismerkednek a társadalmi együttélés legfontosabb dilemmáival és együtt
gondolkodva jöhetnek rá, hogy a demokrácia hosszabb távon jobb és fenntarthatóbb,
mint a rövidtávon hatékonyabbnak ígérkező diktatúra.
Magyar Progresszív Intézet - Demokráciaműhely II: Saját parlament létrehozása
Programvezető: Magyar Kornélia, igazgató
A program során a gyerekek megismerkednek a törvényhozó hatalmi ág
legfontosabb jellemzőivel, a magyar Országgyűlés sajátosságaival és felépítésével és
megtapasztalhatják, hogy a vitában nagy szerepe van az értékpreferenciáknak, és
annak, hogy a közhatalom gyakorlói a saját vagy a közösség érdekét képviselik-e.
Magyar Progresszív Intézet - Demokráciaműhely III: Saját kormány létrehozása
Programvezető: Magyar Kornélia, igazgató
A program keretében a gyerekek a végrehajtó hatalommal ismerkedhetnek
meg miniszterelnököt és minisztereket, választanak aszerint, hogy milyen
problémaköröket (környezetvédelem, gazdaság, egészségügy, stb.) jelölnek meg
előzetesen. Így tanulják meg a jelölés a megválasztás módját is. megválasztásuk után
neki látnak a felvázolt probléma megoldásának, miközben egy kormányválsággal is
meg kell küzdeniük.
Noha Stúdió és Alkotóműhely – Kézműves szakkör
Programvezető: Soós Dóra
A program célja, hogy az átélt folyamatok tárgyiasult formában is megjelenjenek,
hazavihetőek legyenek. A foglalkozás keretében a gyerekek megterveznek és
elkészítenek egy egyedi társasjátékot a tábort végigkísérő drámajáték meséjéből
kiindulva, amit aztán hazavihetnek és otthon is használhatnak a családdal és a
barátokkal.
Amnesty International Hungary – Emberi jogi oktatás Programvezető: Liska Márton, emberi jogi képzési koordinátor
„Jogi blabla helyett hétköznapi nyelvet használva igyekszünk közelebb hozni hétköznapi emberek élettörténeteit; olyan helyzeteket szeretnénk megmutatni, amelyek egy-egy emberi jog hiányáról vagy az érvényesüléséért való küzdelemről szólnak. Magyarországról, Európából, a világból.”
Cellux csoport – recycling workshop
A Cellux Csoport művészeti programjain a gyerekekkel, felnőttekkel együtt gondolkodunk a minket körülvevő világ fontos kérdéseiről. Alapanyagaink háztartási és városi hulladékok, eszközünk pedig az újrahasznosítás, mert a környezettudatos gondolkodás átadása az elsődleges célunk. A csoport tagjai közt van iparművész, képzőművész, pszichológus, pedagógus, szociológus és kertész is, így ezen látásmódok sajátos keveréke foglalkozásaink alapja: A művészet eszközeivel és nyelvével társadalmi és környezeti kérdéseket feszegetünk. Ez a fajta alkotómunka szemléletformáló, mert az alkotás eredménye értékkel ruházza fel a hulladékot, ami az első lépés ahhoz, hogy felelősséggel tudjuk kezelni az általunk használt nyersanyagok sorsát. A kiindulópont lehet egy gondolat, egy beszélgetés, egy mese, egy elképzelt fantáziavilág, de ugyanígy lehet globális, társadalmi vagy környezeti kérdés, akár egy tárgy is. A cél a kreativitás, az elfogadás, az ökológiai tudatosság, a közös felhőtlen alkotás, az aktualitás.
Mosolygó Kórház Alapítvány – improvizációs játékok
Az improvizációs játékokkal nyújtunk önfeledt kikapcsolódást a gyerekeknek.
Eszközrendszerünk olyan játékokra épül, amelyek nem csak szórakoztatnak, de
fejlesztik a fantáziát, a kreativitást és a problémamegoldó készséget is. A Mosolygó
Kórház improvizációs csapata egy összetett játéksorozattal készül a táborban
résztvevő gyerekeknek, melyben az improvizációs játékok mellett helyet kapnak a
hagyományos, mozgalmas csapatjátékok és sorversenyek is.
Mosolygó Kórház Alapítványt 2004-ben hozták létre Budapesten. Művészei,
önkéntesei a fővárosban 9 kórházat látogatnak. A művészek között vannak
mesemondók, bábosok, kézművesek, zenészek, bűvészek. A budapesti kórházak
mellett mára már 14 vidéki városban is vannak mosolyogtató foglalkozások a
kórházakban. A Mosolygó Kórház Alapítvány célja az, hogy a kórházakban tartózkodó
beteg gyerekek kórházban töltött idejének kellemesebbé varázsolása, ezzel segítve
gyógyulásukat. Az önkéntesek az alapítvány jóvoltából folyamatosan vehetnek
részt különböző képzéseken, melyekkel munkájukat új ötletekkel gazdagíthatják.
A beteg kisgyerekeknek a kórházi ellátás mellett arra is szükségük van, hogy lelki
egészségüket, jókedvüket megőrizzék. Ebben próbálnak segíteni a Mosolygó Kórház
önkéntesei, művészei.
A tábori életet kiegészítik még az esti szórakoztató programok, zenei foglalkozások és közös
éneklés a Dorco Band-del, valamint az ebéd utáni „közös játékok”, amik egyrészt segítik a
gyerekek közötti kapcsolat mélyítését, másrészt a délutáni munkára való ráhangolódást.
Összegezve tehát, a tábor programja kifejezetten a demokratikus készségeket erősíti
a politikai szocializációra fogékony korban lévő 12-16 éves gyerekekben. A különböző
foglalkozások és programok fejlesztik a résztvevők kommunikációs készségét, közösségi
aktivitását, empátiáját, toleranciáját, együttműködési hajlandóságát, problémamegoldó
képességét és felelősségvállalását, ezáltal hozzájárulnak ahhoz, hogy a résztvevők felnőtté
válva az ország demokratikus politikai kultúráját erősítsék.
A tábor 2012. július 20-22. között, a Bánkitó Fesztivál keretében, a Brit Nagykövetség támogatásával valósul meg.